Gezinsbond
Word lid
Jouw gezin
Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder
Jouw voordelen
Inspiratie en Advies
Kortingen
Activiteiten
In je buurt
Kinderoppasdienst
Tweedehandsbeurzen
Webinars

Volg ons

Gezinsbond
Word lid
Zoeken Mijn Gezinsbond
Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder
Inspiratie en Advies Kortingen Activiteiten In je buurt
Kinderoppasdienst Tweedehandsbeurzen Webinars

Volg ons

Gezinsbond
  • Inspiratie en Advies
  • Kortingen
  • Activiteiten
  • In je buurt
  • Word lid
  • Word lid
  • Zoeken
  • Mijn Gezinsbond
  • Baby
  • Peuter
  • Kleuter
  • Schoolkind
  • Tiener
  • Grootouder
Digitale Dienstencheques Poetshulp
  • Gezinsbond
  • /
  • Inspiratie & advies
  • /
  • Alleen nog digitale dienstencheques, kan dat zomaar?

Alleen nog digitale dienstencheques, kan dat zomaar?

‘Mijn mama is 88 en woont nog alleen. Ze is heel zelfstandig, maar het digitale tijdperk is aan haar voorbijgegaan. Twee keer per week komt de poetshulp, en mijn mama bestelt zelf haar papieren dienstencheques. Nu laat het poetsbureau weten dat die papieren cheques verdwijnen en dat de administratiekosten zullen stijgen. Kan het zomaar dat er straks alleen nog digitale dienstencheques zullen zijn?’

Digitale dienstencheques

Bijna negen op de tien klanten gebruiken al jaren digitale dienstencheques. Een kleine groep kiest nog voor de papieren versie, maar vanaf 1 juni kunnen die niet meer besteld worden. Heb je er nog in huis? Die blijven wel geldig tot hun vervaldatum, maximaal één jaar na aankoop. Koopt je mama eind mei nog papieren cheques, dan kan ze die dus gebruiken tot mei 2026.

‘Papieren klanten’ hebben van de Vlaamse overheid en Pluxee (voorheen Sodexo) een mail of brief ontvangen met uitleg over hoe ze de digitale overstap kunnen maken. Voor hulp of informatie kan je terecht op het nummer 02 401 31 30 of bij je dienstenchequekantoor.

Bestellen

Wie via e-mail digitale dienstencheques bestelt, krijgt ondersteuning via mail of telefoon. Na elke bestelling (betaald via overschrijving) ontvang je een mail met het aantal beschikbare dienstencheques. Na een poetsbeurt volgt automatisch een mail met een overzicht van de gewerkte uren, de gebruikte cheques en het resterende saldo. 

Wie geen e-mail gebruikt, krijgt per brief updates over bestellingen en saldo. Na elke poetsbeurt word je opgebeld met een overzicht van de gewerkte uren. Nadien kan je inbellen om de prestatie te bevestigen of te betwisten. 

Je kunt ook een buur, kennis of familielid volmacht geven om een account te maken, te beheren en in jouw naam digitale cheques te bestellen.

Kosten

Sinds dit jaar kost een dienstencheque 10 euro. Bestel je er meer dan 400 per jaar, dan betaal je vanaf de 401ste cheque 11 euro. Bedrijven die dienstencheques aanbieden kunnen extra kosten aanrekenen, als dit vermeld staat in het contract. Deze kosten moeten vooraf afgesproken zijn en in redelijke verhouding staan tot de geleverde diensten. 

redactie Gezinsbond op laptop
Redactie
Deel deze pagina op:
Word lid!
Geniet van exclusieve voordelen zoals korting bij meer dan 2000 partners, inspiratie in het magazine De Bond en gratis sociaal-juridisch advies.
Lid worden
logo

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Jouw gezin

Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder

Ons aanbod

Kortingen
Activiteiten
Kinderoppasdienst
Inspiratie & advies
Tweedehandsbeurzen
In je buurt
Magazines & nieuwsbrieven
Vrijwilligers
Persberichten
Wie zijn we
Veelgestelde vragen
Contacteer ons
Lid worden
Vacatures
logo
Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder
Kortingen
Activiteiten
Kinderoppasdienst
Inspiratie & advies
Tweedehandsbeurzen
In je buurt
Magazines & nieuwsbrieven
Vrijwilligers
Persberichten
Wie zijn we
Veelgestelde vragen
Contacteer ons
Lid worden
Vacatures
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
© Gezinsbond  -  BTW BE0406605192  -  Cookie Policy  -  Privacy Policy  -  Disclaimer  -  Algemene voorwaarden