‘Mijn mama is 88 en woont nog alleen. Ze is heel zelfstandig, maar het digitale tijdperk is aan haar voorbijgegaan. Twee keer per week komt de poetshulp, en mijn mama bestelt zelf haar papieren dienstencheques. Nu laat het poetsbureau weten dat die papieren cheques verdwijnen en dat de administratiekosten zullen stijgen. Kan het zomaar dat er straks alleen nog digitale dienstencheques zullen zijn?’
Digitale dienstencheques
Bijna negen op de tien klanten gebruiken al jaren digitale dienstencheques. Een kleine groep kiest nog voor de papieren versie, maar vanaf 1 juni kunnen die niet meer besteld worden. Heb je er nog in huis? Die blijven wel geldig tot hun vervaldatum, maximaal één jaar na aankoop. Koopt je mama eind mei nog papieren cheques, dan kan ze die dus gebruiken tot mei 2026.
‘Papieren klanten’ hebben van de Vlaamse overheid en Pluxee (voorheen Sodexo) een mail of brief ontvangen met uitleg over hoe ze de digitale overstap kunnen maken. Voor hulp of informatie kan je terecht op het nummer 02 401 31 30 of bij je dienstenchequekantoor.
Bestellen
Wie via e-mail digitale dienstencheques bestelt, krijgt ondersteuning via mail of telefoon. Na elke bestelling (betaald via overschrijving) ontvang je een mail met het aantal beschikbare dienstencheques. Na een poetsbeurt volgt automatisch een mail met een overzicht van de gewerkte uren, de gebruikte cheques en het resterende saldo.
Wie geen e-mail gebruikt, krijgt per brief updates over bestellingen en saldo. Na elke poetsbeurt word je opgebeld met een overzicht van de gewerkte uren. Nadien kan je inbellen om de prestatie te bevestigen of te betwisten.
Je kunt ook een buur, kennis of familielid volmacht geven om een account te maken, te beheren en in jouw naam digitale cheques te bestellen.
Kosten
Sinds dit jaar kost een dienstencheque 10 euro. Bestel je er meer dan 400 per jaar, dan betaal je vanaf de 401ste cheque 11 euro. Bedrijven die dienstencheques aanbieden kunnen extra kosten aanrekenen, als dit vermeld staat in het contract. Deze kosten moeten vooraf afgesproken zijn en in redelijke verhouding staan tot de geleverde diensten.
