Met de nieuwe tarieven die op 15 oktober 2025 ingaan, gooit NMBS bijna zijn volledige tariefgamma overhoop. De vervoersmaatschappij wil reizigers aansporen om vaker te reizen en vooral buiten de spitsuren. Maar wat betekenen deze nieuwe tarieven voor gezinnen?
De Student Multi en het Student Abonnement blijven bestaan
Voor je schoolgaande jongeren en kotstudenten verandert er niets. De Student Multi en het Student Abonnement zijn voor de meeste regelmatige verplaatsingen naar school, hogeschool, unief en kot de goedkoopste formules en dat blijven ze ook. Een voorbeeld: je kotstudent betaalt met de Student Multi voor een rit Genk-Leuven €1,69. Dat verandert niet op 15 oktober.
Ook het gratis meereizen van kinderen onder 12 jaar (max. 4 per betalende reiziger) verandert niet, en ook de verhoogde tegemoetkoming blijft wat ze vandaag is. Tot vandaag kunnen kinderen met een kortingskaart voor grote gezinnen gratis alléén reizen tot 12 jaar. Deze kortingskaart en alle voordelen hieraan verbonden verdwijnen met het nieuwe aanbod.
Afstandsonafhankelijke tickets verdwijnen
Wat wel volledig verdwijnt, zijn de afstandsonafhankelijke tickets (tickets waarbij de prijs niet varieert volgens afstand) zoals de Standard Multi, de Youth Multi en het Seniorenticket. Voor jongeren tot 26 jaar en voor senioren vanaf 65 jaar komt er in de plaats altijd een standaard korting van 40% op hun ticket.
Het maximum aantal kilometers in de berekening van ticketprijzen wordt verlaagd. Daardoor zal de kost voor de langste afstanden weliswaar hoger zijn dan met de multi’s van vandaag, maar wel lager dan de prijs van de eenmalige tickets vandaag.
Een nieuwe voordeelkaart Train+
De grootste vernieuwing is de Train+ kaart, waarmee NMBS een nieuw product in de markt zet. Dit is een voordeelkaart die door iedereen aangekocht kan worden, en heel wat bijkomende kortingen geeft. Even een waarschuwing, want het wordt ingewikkeld.
- Train+ kost € 48 per jaar (€ 6 per maand) voor volwassenen en € 32 per jaar (€ 4 per maand) voor jongeren en senioren.
- Met deze kaart betaal je nooit meer dan € 14 per rit (voor volwassenen) of € 5,5 per rit (voor jongeren en senioren).
- De kaart geeft een extra korting van 40% tijdens daluren, in het weekend en op feestdagen. De daluren zijn van maandag tot vrijdag van 00u00 tot 6u00, van 9u tot 16u00, en van 18u tot 0u00. De korting in het weekend en op feestdagen is bovenop de standaardkorting van 30% (die je krijgt zonder dat je een Train+-kaart hebt).
- De voordeelkaart is op naam. Dit betekent dat iedereen een eigen kaart nodig heeft.
Het voordeel van de nieuwe kaart is dat ze door iedereen aangekocht kan worden. Het nadeel is dat ze niet gratis is.
Een voorbeeldreis: Antwerpen - Oostende, heen en terug voor een volwassene
| voor 15 oktober 2025 | vanaf 15 oktober 2025 | |||
| Standaardticket | Kortingskaart* | Standaardticket | Voordeelkaart Train+ | |
| Week (piekuren) | 44,8 | 23,8 | 41,8 | 28 |
| Week (daluren) | 44,8 | 23,8 | 41,8 | 25 |
| Weekend | 23,8 | 23,8 | 29,2 | 17,6 |
*De kortingskaart grote gezinnen was er enkel voor gezinnen met minstens 3 kinderen
Voor dit scenario zal het standaardtarief in de toekomst dus iets lager liggen. De groep die van een kortingstarief gebruik kan maken wordt veel groter, maar voor wie vandaag een kortingskaart grote gezinnen heeft, verbetert de situatie enkel in het weekend.
Of je de kost van de Train+-kaart eruit kan halen, zal afhangen van hoe vaak je reist. Maak dus zeker enkele simulaties op https://simulator.belgiantrain.be/nl/trainplus.
Tot 4 januari 2026 is er een lanceringspromo voor de Train+-kaarten aan de helft van de prijs. Als je veel met de trein reist, is het zeker te overwegen om een jaarkaart aan te schaffen.
Het mini groepsticket
Een andere nieuwigheid is het mini groepsticket. Het groot groepsticket (60% korting vanaf 15 personen) blijft bestaan, maar er wordt een categorie toegevoegd. Vanaf vier betalende reizigers krijg je een standaard korting van 40% in de daluren en in het weekend.
Concreet betekent dit dat wie (al dan niet in gezinsverband) met minstens vier personen reist korting krijgt, dus zonder de Train+ kaart, en ongeacht je leeftijd. Dit is niet combineerbaar met de doelgroepkorting.
Is dit nu een stap voor- of achteruit?
De Gezinsbond heeft gemengde gevoelens bij de nieuwe regeling. In de gesprekken met de NMBS hebben we aangegeven dat het reizen met de trein betaalbaarder moet worden voor alle gezinnen.
Hier is voor een stuk aan tegemoet gekomen door de voordeelkaart (Train+) in te voeren die iedereen kan aanschaffen en door het mini groepsticket in te voeren. Daardoor worden in het bijzonder reizen in gezinsverband buiten de spits voor de meeste gezinnen aanzienlijk goedkoper dan vandaag.
Onze vraag om een Gezinskaart in te voeren is onbeantwoord gebleven, waardoor iedereen apart een eigen Train+ kaart moet aanschaffen. Dat maakt de instapkost voor dit ticket erg hoog, zeker voor (grote) gezinnen met meerdere kinderen boven de 12 jaar. Gelukkig is er dus wel een lanceringspromo aan de helft van de prijs tot 4 januari 2026. De Gezinsbond is in onderhandeling met NMBS om daarna Train+-kaarten met korting te kunnen aanbieden aan zijn leden.
Daarnaast is er ook nog de discussie over de korting voor grote gezinnen met drie of meer kinderen. Die korting wordt door NMBS afgeschaft bij de invoering van de nieuwe tarieven. NMBS heeft echter zeker tot vorige zomer gecommuniceerd dat de korting voor ouders van 3 of meer kinderen ‘levenslang’ was. NMBS is niet van plan om die belofte na te komen. De Gezinsbond blijft daar wel op aandringen en bereidt zich voor op eventuele juridische stappen, maar blijft de voorkeur geven aan een onderhandelde oplossing. We communiceren hierover van zodra we meer weten.
Alle informatie over de nieuwe tariefstructuur kan je raadplegen op de site van NMBS.