Tax-on-web, voor de elektronische belastingaangifte, is sinds eind april weer actief en ook de vereenvoudigde aangiftes worden volop rondgestuurd. De uiterste indiendata blijven dezelfde als vorig jaar: 30 juni voor de papieren aangifte en 15 juli voor de digitale versie van je belastingen.
Veranderingen
Voor de belastingaangifte van je inkomsten in 2024 zijn er niet veel wijzigingen. Die komen er wel aan, want in het Paasakkoord staan veel veranderingen. Die worden echter ten vroegste van toepassing vanaf de inkomsten van dit jaar.
Wat is wel veranderd?
- Fiets je naar het werk, eventueel met een fiets van je werkgever? Dan vind je de totale fietsvergoeding en/of de waarde van de ter beschikking gestelde fiets terug in vak 1254/2254 (vergoedingen en voordelen voor woon-werkverkeer). Je werkgever zorgt voor die vermelding. Kijk na of de vrijstelling in vak 1255/2255 correct ingevuld is. Deze is beperkt tot 3.500 euro, en je mag ze alleen toepassen als je je werkelijke beroepskosten niet bewijst – wat voor de meeste werknemers het geval is.
- Werk je als flexijobber en ben je nog niet met pensioen? Dan moet je je inkomsten uit die job invullen in het nieuwe vak 1262/2262. Verdien je minder dan 12.000 euro met je flexijob, dan is het bedrag volledig vrijgesteld van belastingen. Alles wat je daarboven verdient, wordt samen met je andere (loon)inkomsten progressief belast.
- Krijg je een vergoeding als vrijwillige brandweerman, ambulancier of als vrijwilliger bij de Civiele Bescherming? Dan moet je dit vanaf nu invullen in een nieuwe rubriek: 1391/2391.
- Heb je tussen 2005 en 2014 een woonlening (woonbonus generatie 1) afgesloten? Omdat die leningen nu langer lopen dan 10 jaar, verlies je vanaf dit jaar de extra belastingvoordelen boven op het aftrekbare basisbedrag. Daarom zijn ook de rubrieken 3372/4372 en 3380/4380 verdwenen uit de aangifte.
- Trek je (een deel van) je huur af als beroepskost? Sinds vorig jaar moet je dit expliciet vermelden op je aangifte. Vergeet je dat, dan wordt die huur normaal gezien niet aanvaard als beroepskost. Bovendien kan het ook fiscale gevolgen hebben voor de verhuurder.
- Dit jaar mag je maximum 16,40 euro/dag invullen bij de kinderopvangkosten. Is de kostprijs minder dan 16,40 euro dan vermeld je uiteraard alleen de werkelijke kostprijs. Je vult het bedrag – zoals voorheen – in bij de rubriek 1384 in vak X van de aangifte. Naast kosten voor de crèche mogen ook andere opvangkosten (internaat, jeugdkampen…) aangegeven worden. Sinds een aantal jaren kun je kosten aftrekken tot de kinderen 14 jaar zijn, en bij ernstige handicap tot ze 21 jaar zijn.
De kinderopvanginitiatieven zijn in principe verplicht om alle info digitaal aan de fiscus te bezorgen, maar blijkbaar zijn nog niet alle initiatieven daarin geslaagd. Daarom zijn nog niet alle kinderopvangkosten vooraf ingevuld door de fiscus. Dit is wel de bedoeling op termijn. De belastingvermindering bedraagt 45 % van het ingevulde bedrag. Alleenwonende ouders met een bescheiden inkomen (waarvan een deel uit arbeid) krijgen een hogere belastingvermindering van 75 %.
Tot slot: kijk zeker je ‘Voorstel van vereenvoudigde aangifte’ goed na. Wat automatisch werd ingevuld, is niet altijd juist of volledig. Heb je je vereenvoudigde aangifte of je papieren aangifteformulieren nog niet ontvangen begin juni, dan neem je het best contact op met de fiscus.
My Minfin
Op het onthaalplatform myminfin.be vind je je persoonlijk fiscaal dossier met een overzicht van de belastingberekeningen van voorgaande jaren, ingediende bezwaarschriften en trouwens nog veel meer zoals huurcontracten, hypothecaire akten, ….
Aangezien de fiscus over meer en meer gegevens beschikt, is het absoluut de moeite om je digitaal dossier te bekijken. Geen gezoek meer naar fiscale attesten die je trouwens tegenwoordig hoe langer hoe meer zelf digitaal moet gaan ophalen. Je kan ook je aangifte doen met een mobiele app op je smartphone of tablet. Vergeet ook niet dat gehuwden en wettelijke samenwonenden dezelfde aangiftevorm moeten kiezen, ofwel elektronisch ofwel op papier.
Hulp bij de aangifte
De fiscus organiseert in eerste instantie telefonisch hulp. Maar ook fysieke contacten zijn mogelijk na afspraak. Bel het telefoonnummer dat vermeld is op je bruine envelop of contacteer het infocenter van de fiscus via 02 572 57 57 (8u30 tot 17 uur).
De Sociaal-Juridische Dienst van de Gezinsbond helpt je ook graag bij het invullen van je aangifte en kan, als je dat wenst, voor jou een belastingberekening maken. Daarvoor heeft de Sociaal-Juridische Dienst een aantal gegevens van je nodig die je uiterlijk op maandag 23 juni per post of per mail moet bezorgen. Wie kiest voor een elektronische aangifte heeft tijd tot maandag 7 juli om de nodige informatie te bezorgen.
Volgende gegevens zijn nodig:
- het liefst het pdf-bestand van je aangifte dat je via Tax-on-web kan downloaden. Via ‘Visualiseren van aangifte’ te downloaden en te bewaren als pdf-bestand. Op deze aangifte zijn in principe alle inkomsten al ingevuld (loon, vervangingsinkomsten, vakantiegeld arbeiders, werkloosheidsuitkeringen,…) naast een aantal andere zaken zoals pensioensparen, giften,... Dit is een zeer handig document.
- het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen van onroerende goederen; koppels met een huwelijkscontract ‘scheiding van goederen’ vermelden welke goederen aan wie toebehoren;
- lonen, wedden of vervangingsinkomsten en de bijhorende code van de rubriek op de fiche;
- het soort vervoer woon-werkverkeer: eigen vervoer, gemeenschappelijk vervoer door de werkgever georganiseerd, de fiets, openbaar vervoer enzovoort.
Voor hypothecaire leningen gesloten vóór 2005:
- vermelding al dan niet eigen woning
- oorspronkelijke bedrag van de lening;
- kapitaalaflossingen;
- de aftrekbare intresten van hypothecaire leningen (gelieve de antwoorden op de rubrieken 1138/3138, 1139/3139, 1140/3140, 1141/3141, 1142/3142, 1144/3144, 1145/3145, 1146/3146, 1148/3148, 1149/3149 plus de gelijkaardige rubrieken in de tweede kolom te vermelden, als het een lening voor een nieuw gebouwde of nieuw aangekochte woning is of voor grote verbouwingswerkzaamheden);
- betaalde premies en gewaarborgde bedrag van de schuldsaldoverzekering;
- datum van de lening (gelieve mee te delen of het een sociale of middelgrote woning betreft als de lening werd afgesloten vóór 1 januari 1989);
- resterende saldo van de oorspronkelijke lening als die via herfinanciering vervangen werd door een nieuwe lening; het doel van deze herfinanciering (terugbetaling resterend saldo oorspronkelijke lening, betaling van aktekosten, verbouwingen, voltooiing woning)
Voor hypothecaire leningen gesloten vanaf 2005:
- kapitaalaflossingen
- intresten
- premies schuldsaldoverzekeringen
- datum lening
- het aantal kinderen op 1 januari na het jaar van afsluiten lening
- vermelding al dan niet eigen woning
Voor leningen om energiebesparende uitgaven vanaf 2009 te financieren:
- intresten, kapitaalaflossingen, datum lening;
- belastingverminderingen voor giften, uitgaven kinderopvang, pensioensparen, PWA-cheques, dienstencheques, in het kader van win-winleningen, voor energiebesparende uitgaven, voor bouw/aankoop van een passiefhuis, lage-energiewoning of nulenergiewoning, in het kader van geregistreerde renovatieovereenkomsten, voor uitgaven aan een woning verhuurd via een sociaal verhuurkantoor, voor verwerving van aandelen van erkende ontwikkelingsfondsen, voor aankoop van een elektrische drie-/vierwieler of motorfiets;
- levensverzekeringspremies;
- overzicht roerende voorheffing op dividenden (coöperatieve) aandelen
Eventuele andere gegevens nodig voor een berekening
- kopie van het laatst ontvangen aanslagbiljet;
- overzicht van de gezinssituatie (ook eventuele zware handicap van gezinsleden vermelden) en de geboortedatum van de kinderen;
- telefoonnummer;
- eventuele e-mailadres;
- lidmaatschapsnummer van de Gezinsbond;
- dossiernummer, als we de vorige jaren ook al een berekening gemaakt hebben.
Voor meer info kun je terecht bij de Sociaal-Juridische Dienst van de Gezinsbond, Arduinkaai 16, 1000 Brussel. Bel naar 02 507 88 66 of mail sjd@gezinsbond.be.
