Om de zorg zo vlot en toegankelijk mogelijk te maken, speelt digitale gezondheidsinformatie en -communicatie vandaag een sleutelrol. Maar hoe raak je daarin wegwijs? Dit basislexicon e-gezondheid helpt je copiloot te worden van je eigen gezondheid.
Mijn Gezondheid
Het bekendste online gezondheidsportaal is Mijn Gezondheid, een initiatief van de federale overheid. Via deze centrale toegangspoort krijg je algemene en persoonlijke gezondheidsinformatie. Je vindt er makkelijk en snel deze gegevens:
- Medische informatie die zorgverleners zoals je huisarts, een specialist of je apotheker digitaal bewaren en delen
- Informatie van je ziekenfonds (bijvoorbeeld terugbetalingen) en van overheidsinstellingen (bijvoorbeeld registratie van orgaandonatie)
- Informatie over patiëntenverenigingen of lotgenotenverenigingen
Klik je bijvoorbeeld op Mijn geneesmiddelen, dan heb je een overzicht van de medicatie die je op dat moment neemt en eventuele medicatieschema’s die voor jou opgesteld zijn. Ook dokters- en tandartsvoorschriften – die voortaan alleen nog digitaal beschikbaar zijn – vind je hier terug. Door corona hebben heel wat mensen dit online portaal ontdekt. Het is tenslotte dé digitale plek voor je persoonlijke covidcommunicatie en -administratie.
Mobiele toegangspoort
MyHealthViewer, ook beschikbaar als app, is een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de ziekenfondsen. Vragen als ‘Welke vaccinaties heb je al gekregen?’ ‘Wat zijn de groeicurves van je baby? of ‘Wat is het resultaat van je laatste bevolkingsonderzoek?’ komen hier aan bod. Concreet is dit de informatie die MyHealthViewer deelt:
- Vaccinatie- en medicatiegegevens
- Een samenvatting van je medisch dossier, met onder andere informatie over risicofactoren
- De data van geplande bevolkingsonderzoeken naar kanker en de resultaten van voorbije onderzoeken
- Het dossier van Kind en Gezin over je baby
Misschien kwam je bij je speurtocht naar digitale gezondheidsinformatie ook terecht op websites als Vitalink en Vaccinnet. Geen probleem dat je daar even gaat neuzen, maar op zich hoeft dat niet. Deze platformen zijn in de eerste plaats bedoeld voor artsen om informatie met elkaar uit te wisselen. Wat deel uitmaakt van je persoonlijk medisch dossier staat sowieso op MijnGezondheid of MyHealthViewer.
Sommige zorgverleners verwijzen je door naar CoZo, maar ook die app heb je op zich niet nodig. CoZo is destijds ontstaan als een ziekenhuisnetwerk (weliswaar voor een beperkt aantal ziekenhuizen) en heeft duidelijk niet de ambitie om de informatie gebruiksvriendelijk ter beschikking te stellen van de patiënt.
Commerciële spelers
Zelfs wie goed vertrouwd is met de online wereld riskeert vandaag toch te verdwalen in het bos van de digitale gezondheidsinformatie. Een belangrijke reden daarvoor zijn de commerciële spelers die zich de voorbije jaren op dit pad begeven hebben. Zo is een app als mynexuzhealth in volle opmars. Hier kan je gratis en vlot allerlei persoonlijke medische gegevens raadplegen zoals afspraken, facturen, verslagen en beeldmateriaal.
Een ander commercieel platform, dat nu ook volop zijn weg zoekt naar de patiënt, is Helena. Deze site biedt zorgverleners de mogelijkheid om op een eenvoudige en veilige manier online met hun patiënten te communiceren. In je digitale Helena-brievenbus zitten voorschriften, ziektebriefjes, onderzoeksresultaten … waarvoor je niet meer speciaal bij je huisarts moet langsgaan. Opgelet: een voorwaarde is wel dat je dokter zelf via dit platform wil communiceren en jij hem daarvoor ook de toestemming geeft.
Om dan weer louter online afspraken te maken, gebruiken sommige zorgverleners het agendasysteem Progenda. Ideaal om een afspraak bij je dokter niet uit het oog te verliezen.
Niet iedereen mee
Misschien voel je je nog te onzeker om copiloot te worden van je eigen gezondheid? Of behoor je tot de 10 procent van onze landgenoten die zelf geen computer bezit? Dan heb je weinig of helemaal geen boodschap aan het digitale gezondheidsverhaal.
Een eerste stap om mee te zijn, is erover spreken met je huisarts. Zo hoor je meteen ook hoe vertrouwd hij/zij zelf al is met die vele apps en platforms. Het is in elk geval een evolutie waar we vroeg of laat allemaal mee te maken krijgen.
