Om een babysit te boeken, lanceer je een aanvraag via het online platform. Wanneer wil je er even tussenuit en hoe lang? En daarna is het wachten tot er een babysit accepteert.
Ben je nieuw bij de kinderoppasdienst, vergeet dan niet om je gezin eerst te registreren.
Een aanvraag voor een babysit lanceren
Meld je aan op het online platform en klik op 'Nieuwe aanvraag'.
- Vermeld de datum en uren waarop je een babysit nodig hebt, geef eventueel extra info mee in het voorziene vak.
- Laat weten of je de babysit wel of niet kan ophalen en terugbrengen.
- Zal er naast jouw eigen kind(eren) nog een extra kind aanwezig zijn? Vul dit in bij 'Extra kinderen'.
- Kies wie je aanvraag ontvangt. Bij de lancering van een aanvraag heb je twee opties:
- Je verstuurt de aanvraag naar alle actieve babysitters binnen de kinderoppasdienst(en) waar je je registreerde, tot een babysitter de aanvraag bevestigt. Als er bij het startuur geen babysit is gevonden, wordt de aanvraag geannuleerd en krijg je jouw credit terug.
- Je verstuurt de aanvraag naar één of meerdere gekende babysitter(s). Gekende babysitters hebben al eens een aanvraag van jouw gezin aanvaard, of werden door jou of de coördinator aan jouw gezin gekoppeld. Als alle gekende babysitters de aanvraag weigeren, wordt de aanvraag automatisch geannuleerd en krijg je jouw credit terug. Je kan de aanvraag opnieuw lanceren.
- Aanvraag herhalen? Bij 'Terugkerende aanvragen' kan je selecteren of je dezelfde aanvraag wil herhalen (wekelijks, tweewekelijks).
- Terugkerende aanvragen worden verstuurd als afzonderlijke aanvragen. Voor elk van deze aanvragen zet je een credit in. Deze aanvragen kunnen door verschillende babysitters geaccepteerd worden.

Een aanvraag gelanceerd, wat nu?
De babysitters die de aanvraag ontvangen, kunnen deze aanvaarden of weigeren. Zodra een babysit jouw aanvraag aanvaardt, ontvang je daarvan een bevestiging per mail.
In deze mail vind je de contactgegevens van de babysit terug. Ook de babysit en de coördinator ontvangen een mail met de bevestiging van de afspraak.
Overzicht aanvragen en afspraken
In het online platform vind je een overzicht van jouw aanvragen en afspraken. Je kan deze in detail bekijken, de status opvolgen, een aanpassing doen of annuleren.
Let op: annuleer je een afspraak minder dan 24 uur voor aanvang, dan verlies je de credit en kan je gevraagd worden om de minimumvergoeding te betalen aan de babysitter.
Profiel aanpassen
Via je 'Profiel' kan je de gegevens van jouw gezin bekijken. De gegevens specifiek voor het gebruik van de kinderoppasdienst kan je hierin aanpassen. Dat kan info over het slaapritueel zijn of extra medische info.
Een aantal gegevens zoals adresgegevens, gezinssamenstelling, e-mail en telefoonnummer kunnen enkel aangepast worden via mijn.gezinsbond.be. De wijzigingen zijn een dag later zichtbaar op het online platform.
Veelgestelde vragen
Onze babysitters zijn vaak jongeren die zelf nog op de schoolbanken zitten. De kans is zeer klein dat je een babysit vindt die een aanvraag voor oppas tijdens de schooluren kan aanvaarden. Ook de uren voor schooltijd en de uren vlak na school zijn meestal moeilijk.
Heb je een specifieke oppasvraag en weet je niet of er een babysit gevonden zal worden? Je kan altijd contact opnemen met de lokale coördinator, die misschien wel een gepaste babysit weet die aan jouw vraag tegemoet kan komen.
We vragen onze babysitters om correct om te springen met annulaties en enkel te annuleren wanneer het echt niet anders kan. Want er is niets zo vervelend als een babysit die op het laatste nippertje afbelt.
Maar als een babysit jou contacteert om te laten weten dat het toch niet lukt, vraag dan aan de babysit om zelf de afspraak te annuleren in het systeem. Wanneer een babysit de afspraak annuleert, krijg je als gezin altijd je credit terug (ook bij een laattijdige annulatie).
Let op: als een babysit een afspraak annuleert die verstuurd werd naar meerdere oppassers, dan wordt de aanvraag automatisch opnieuw opengesteld voor de andere babysitters.
Via de knop 'Extra kinderoppasdienst toevoegen' kan je een extra kinderoppasdienst toevoegen aan je adres. Je kan maximaal drie diensten koppelen per adres. Selecteer enkel diensten in jouw buurt om verre verplaatsingen te vermijden en kies steeds het juiste adres bij de lancering van een aanvraag.
Let op: heb je naast jouw domicilie-adres ook een extra verblijfsadres gekoppeld aan jouw profiel? Zorg dan dat je de juiste dienst koppelt aan het juiste adres.