‘Mijn kinderen zien en lezen veel politiek op TikTok. Ik heb de indruk dat die boodschappen nogal extreem en eenzijdig zijn. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze degelijke en genuanceerde nieuwsberichten onder ogen krijgen?’
Politiek op TikTok
Voor veel jongeren zijn sociale media de nieuwe zoekmachines. Heb je een vraag? Dan stel je ze gewoon aan TikTok. Maar daar schuilt een valkuil: eens je op iets klikt, krijg je meer van hetzelfde te zien. Extreme, simplistische en sensationele boodschappen scoren beter dan genuanceerde, dat is precies hoe het algoritme van het platform werkt.
Steeds meer partijen spelen slim in op dat mechanisme. Ze investeren flink om hun boodschap op TikTok te laten verschijnen, wat leidt tot een overvloed aan eenzijdige standpunten. Jongeren moeten zich hiervan bewust zijn.
De oplossing is even eenvoudig als complex: er samen over praten en kritisch leren nadenken. Samen naar het nieuws kijken en bespreken wat je ziet, kan daarin een goede eerste stap zijn.
Belang aan authenticiteit
Gelukkig voelen veel jongeren beter dan je denkt aan wat echt en wat fake is. Ze hechten veel belang aan authenticiteit en prikken snel door propaganda heen.
Toch heeft niet elke jongere de juiste vaardigheden om desinformatie te herkennen. Hier ligt ook een belangrijke taak voor scholen: jongeren leren hoe ze feiten van propaganda kunnen onderscheiden. Dat is een investering in de toekomst.
Gezinsbarometer: ouders zijn bezorgd
De Gezinsbond vroeg in de recentste Gezinsbarometer (juni '25) hoe ouders in Vlaanderen met kinderen tussen 0 en 18 jaar over sociale media denken. De helft van de ouders is vooral bezorgd over wat hun kind online te zien krijgt en een op de drie over hoe verslavend sociale media zijn.
Tijdens het scrollen kom je heel wat verschillende content tegen. Dat baart ouders ook zorgen: 43% van de ouders vreest voor seksuele intimidatie of ongepaste beelden en één op de drie ouders vreest voor de invloed van foutieve informatie op de gezondheid of het zelfbeeld. Denk dan bijvoorbeeld aan desinformatie over zonnecrème, alcohol of toxische dieettips.
Hoe maken we de online leefwereld veiliger?
Op prioriteit één staat met stip de investering in een online veilige en mediawijze cultuur (84%). Het uitbouwen en versterken van bestaande mediawijsheid initiatieven - zoals Veilig Online - is essentieel. Als tweede prioriteit wil 76% van de ouders dat de sociale media bedrijven zelf actie ondernemen: betere moderatie, aangepaste apps en afdwingbare regels. De verhoging van de leeftijdsgrens voor dataverwerking tot 16 jaar staat op de derde plaats (60%).
Meer over de gezinsbarometer kan je hier lezen. Ons standpunt over sociale media kan je hier nalezen.