Gezinsbond
Word lid
Jouw gezin
Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder
Jouw voordelen
Inspiratie en advies
Kortingen
Activiteiten
In je buurt
Kinderoppasdienst
Tweedehandsbeurzen
Webinars
Magazines en nieuwsbrieven

Volg ons

Gezinsbond
Word lid
Zoeken Mijn Gezinsbond
Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder
Inspiratie en advies Kortingen Activiteiten In je buurt
Kinderoppasdienst Tweedehandsbeurzen Webinars Magazines en nieuwsbrieven

Volg ons

Gezinsbond
  • Inspiratie en advies
  • Kortingen
  • Activiteiten
  • In je buurt
  • Word lid
  • Word lid
  • Zoeken
  • Mijn Gezinsbond
  • Baby
  • Peuter
  • Kleuter
  • Schoolkind
  • Tiener
  • Grootouder
Mama Leest Voor Aan Kinderen Leren Lezen Voorlezen prille lezers
  • Gezinsbond
  • /
  • Inspiratie & advies
  • /
  • Waarom blijven voorlezen aan prille lezers zo belangrijk is

Waarom blijven voorlezen aan prille lezers zo belangrijk is

Hoera, je kind kan lezen! Tijd om de voorleesboeken op te bergen? Zeker niet, zegt Geertje Bluekens van Iedereen Leest. ‘Veel ouders stoppen zodra hun kind in het eerste leerjaar zelf letters kan ontcijferen. Maar dat is zonde, want juist dan is voorlezen nog broodnodig.’ Waarom is blijven voorlezen aan prille lezers zo belangrijk? 

Blijven voorlezen aan prille lezers

Zodra kinderen in het eerste leerjaar leren lezen, leggen veel ouders de voorleesboeken opzij. Want lezen, dat kunnen ze nu toch zelf? En geloof me, ik snap het. Hoe leuk ik het ook vind om een 2,5-jarig boekenkindje te hebben, na de honderdste keer Wilma Wonder voorlezen heb ik mezelf ook al betrapt op een verlangende blik vooruit, naar het moment dat ze het lekker zélf kan. Maar prille lezertjes alleen op pad sturen in de boekenkast is geen goed idee, zegt Geertje Bluekens van Iedereen Leest. ‘Voorlezen blijft ook voor hen van groot belang. Het ondersteunt niet alleen hun taal- en leesontwikkeling, maar ook hun leesplezier.’

Veel boeken voor eerste lezers zijn immers heel eenvoudig opgebouwd: korte woordjes, simpele zinnen, grote letters en een rechtlijnig verhaaltje. ‘Ze zijn vooral gericht op de technische leesvaardigheid onder de knie krijgen, maar zijn daardoor vaak inhoudelijk armer dan de prenten- en voorleesboeken die de kleuters gewend zijn’, legt Bluekens uit.

‘Voorleesboeken bieden een veel rijkere taal, complexere zinnen, uitdagende woordenschat en gelaagde verhaallijnen. Zelfs in de illustraties gebeurt er meestal van alles: er lopen extra verhaallijntjes of er zijn grappige details die kinderen prikkelen. Juist die rijke taal en woordenschat hebben ze nodig om teksten te begrijpen en kennis te verwerven.’

Samen lezen houdt het leuk

Lezen is hard werken voor een zesjarige, legt Bluekens uit. ‘Vergelijk het met een computer die meerdere zware programma’s tegelijk draait: hun werkgeheugen draait overuren. Neem het woord maan: eerst moeten kinderen de letters m, aa en n herkennen, dan de klanken samenvoegen (m-aa-n), vervolgens de betekenis begrijpen en die in de zin plaatsen. En dat alles moet ook nog in de verhaallijn passen. Dat is enorm veel tegelijk.’

Bij voorlezen valt dat hele ontcijferproces weg, waardoor kinderen zich volledig op de inhoud kunnen richten en zich in een verhaal kunnen verliezen. Het levert zo andere voordelen op. ‘Als je samen met je kind boeken uitkiest om voor te lezen, hoef je geen rekening te houden met de technische leesvaardigheid. Via voorleesboeken krijgen kinderen daarom een veel rijkere taal, meer woordenschat en inzicht in verhalen mee.’

Ze vergelijkt het met leren autorijden: ‘In het begin ben je druk met schakelen, sturen en spiegels checken. Pas als dat bijna automatisch gaat, heb je ruimte om ook op de gps te kijken, mee te zingen met de radio of een gesprek te voeren met de achterbank. Zo is het ook met lezen.’

Voorlezen en zelf lezen hoeven elkaar dus niet te vervangen, maar vullen elkaar aan. En dat kan zelfs in één boekmoment, tipt Bluekens. ‘Lees samen: wissel stukjes tekst af of neem als ouder de moeilijke woorden, terwijl je kind de rest leest. Je kunt een boek ook eerst een keer voorlezen, het daarna samen lezen en ten slotte je kind alleen laten lezen. Kinderen herkennen het verhaal en bepaalde woorden dan al, waardoor het zelf lezen minder van hun werkgeheugen vraagt. Die methode wordt ook vaak op school toegepast. En samen lezen is ook veel gezelliger.’

9 redenen waarom voorlezen onmisbaar is voor elk kind

Lees ook

Leesplezier bevorderen

Lezen leer je vooral door het veel te doen. En daarvoor is leesplezier essentieel. ‘Ook daarom mag je voorlezen aan prille lezers nog niet laten vallen. Alles wordt leuker als je het met mama, papa, oma of opa doet, ook lezen’, zegt Bluekens. ‘Nog een tip is om boeken te kiezen die passen bij hun interesses: houdt je kind van auto’s, zoek dan een boek dat daarbij aansluit, ook al is het technisch wat moeilijker. Samen lezen maakt veel mogelijk.’

Variatie is een andere sleutel tot plezier. Wissel verhalen af met gedichten, informatieve boekjes of moppenbundels. Maak van bezoekjes aan de bib gezellige momenten waarbij jullie samen boeken uitkiezen. En vergeet ook de illustraties niet! ‘Vroeger werd gezegd dat kinderen daar niet te veel op mochten letten, omdat het zou afleiden. Maar het tegendeel is waar: illustraties ondersteunen de tekst en maken moeilijke woorden duidelijker.’

Haar belangrijkste tip? Zorg vooral dat er boeken in huis rondslingeren. ‘Leg ze letterlijk overal: op tafel, in de zetel, op het nachtkastje. Dan grijpen kinderen er sneller naar. Het is net als thuiskomen met honger: je pakt sneller de zak chips die voor je neus ligt dan de appel die je nog moet zoeken en schillen.’

​​En in een tijdperk vol digitale afleiding is dat misschien wel belangrijker dan ooit. ‘Op sociale media is alles kort, snel en flitsend. Dat is fastfood voor je hersenen’, zegt Bluekens. ‘Lezen is een driegangenmenu: het vraagt meer tijd en concentratie, maar je leert verbanden leggen, kritisch nadenken en achtergronden begrijpen. Die diepere leesvaardigheden bouw je enkel op door veel te lezen. Hoe meer kennis je zelf bezit, hoe sneller je ook door fake news heen kan prikken.’

Boekentips voor eerste lezertjes

Deze boekentoppers zijn perfect om voor te lezen aan prille lezers of samen te ontdekken. ‘Er zijn gelukkig steeds meer auteurs die erin slagen om boeken voor eerste lezers te schrijven die ook inhoudelijk sterk zijn’, zegt Geertje Bluekens.

  • Kip en Kat (Margreet de Heer)

Heel eenvoudige woorden, maar er wordt slim en grappig gespeeld met tekst en illustraties. Perfect voor kinderen die net starten.

  • Heel heel heel vies boek (Edward van de Vendel)

Dit is het meest vieze boek voor beginnende lezers met smerige superhelden en spugende poezen, veel humor en fantasie. Werkt altijd!

  • Vos en Haas (Sylvia Vanden Heede & Thé Tjong-Khing)

Een klassieker onder de eerstelezersboeken. Leerrijk, grappig en tegelijk uitdagend met taal.

  • Een boot vaart naar het bos (Riet Wille)

Een boek met dertig gedichten voor beginnende lezers die dagelijkse dingen net even anders bekijken.

  • Tijgerlezen (diverse auteurs, uitgeverij Querido)

In deze reeks zijn de boeken niet ingedeeld volgens technische leesniveaus maar kiezen kinderen waar ze zelf aan toe zijn. De nadruk ligt op humor en spanning, en er zijn altijd veel kleurrijke illustraties.

  • Bam! Ik lees (diverse auteurs, Uitgeverij Volt)

Deze reeks zet met onderwerpen als vulkanen, cavia's, ijsjes, gamen,... in op informatieve boeken voor eerste lezers. Elk boek is inhoudelijk sterk, bevat veel tekeningen en is technisch niet zo moeilijk om te lezen.

Weet je niet welk boek bij je kind past? Boekenzoeker.be is dé online gids van Iedereen Leest. Je vult er de leeftijd van je kind in, kiest een thema of genre (bv. auto’s, dieren, grapjes…) en krijgt meteen een lijst van passende titels. Handig om samen te gebruiken: laat je kind zelf mee scrollen en kiezen. Want hoe meer inspraak, hoe groter de kans dat ze met plezier lezen.

Ben je lid van de Gezinsbond? Dan krijg je spaarkorting bij Standaard Boekhandel.

Als lezen moeilijk gaat

Helaas vliegt niet elk kind vlotjes door die eerste boeken. Soms resulteert het zelfs in huilen boven de tafel. ‘Maar dan helpt het niet om steeds eenvoudigere boekjes te kiezen’, waarschuwt Geertje Bluekens. ‘Die sluiten vaak niet meer aan bij hun leefwereld. Een twaalfjarige is niet meer geïnteresseerd in boekjes voor een zevenjarige. Samen lezen is dan de redding. Zo kun je inhoudelijk wél uitdagende boeken kiezen die ze interesseren.’

Zeker bij een moeilijk leesproces is het van belang om in te zetten op gezelligheid en samen lezen, benadrukt ze. Maak er een fijn momentje van, in een knusse leeshoek in huis of in de bibliotheek. Warme chocolademelk of een koekje kunnen ook wonderen doen.

Heel wat kinderen zijn fan van strips of moppenboeken. Als die je kind aanzetten tot (meer) lezen, hoef je ze niet te verbannen uit je boekenkast. ‘Maar weet dat die vaak inhoudelijk beperkter zijn en minder inzetten op de diepere leesvaardigheid. Gelukkig zijn er ook soms strips die hier wel aan tegemoet proberen te komen. Zet dus niet alléén in op strips. Zorg altijd voor een breed leesaanbod.’

Wanneer het lezen thuis écht niet lukt, raadt Bluekens aan om de school te betrekken: ‘Zeg eerlijk: het lukt niet, we doen ons best, maar het wordt een strijd. Hoe kunnen we dit samen oplossen? Ouders moeten vooral ook een fijne en gezellige ouder kunnen blijven, in plaats van leerkracht te spelen.’

Zo krijg je je kind misschien wel aan het lezen

Lees ook

En de AVI-niveaus?

Ook de welbekende AVI-niveaus verdienen nuance. ‘AVI-niveaus kunnen zinvol zijn. Ze ondersteunen je bij het kiezen van boeken die passen bij het technisch leesniveau van je kind. Maar kies vooral boeken die je kind boeien. Kan je kind nog niet alles zelf lezen in het boek, lees dan stukjes samen of lees voor. Zo vermijd je dat zelf lezen frustrerend wordt en dat je kind afhaakt.’

Of je kind nu een vlotte lezer is of worstelt met letters: blijven voorlezen aan prille lezers blijft de sleutel. Het verrijkt hun woordenschat, vergroot hun tekstbegrip en - misschien wel het allerbelangrijkst - het houdt het lezen leuk. Geertje Bluekens besluit: ‘Lezen leer je vooral door het te doen. En hoe meer plezier kinderen eraan beleven, hoe meer ze blijven lezen. Voorlezen is daarbij het fundament: het geeft kinderen de taal, de verhalen en de motivatie om zelf verder te willen lezen.’

Zo kan je je prille lezer blijven motiveren

Blijf voorlezen

Voorleesboeken bevatten rijkere taal en verhalen. Dat versterkt woordenschat en tekstbegrip en houdt het lezen spannend. 

Lees samen

Maak er een gezellig moment van: lees om beurten een stukje, help bij moeilijke woorden of lees het verhaal eerst voor zodat je kind later kan nalezen.

Zorg voor variatie

Ga verder dan alleen eerstelezersboekjes. Kies ook informatieve boeken, strips, gedichten of moppen. Illustraties zijn minstens zo waardevol als de tekst.

Sluit aan bij hun leefwereld

Een kind dat gek is op voetbal, dieren of ballet leest met meer plezier een boek over dat onderwerp. Gebruik boekenzoeker.be om passende titels te vinden.

Vermijd frustratie

Let op het AVI-niveau, maar staar je er niet blind op. Kies boeken die haalbaar zijn, maar wél uitdagen. Bij leesmoeilijkheden: lees samen en betrek de school.

Talitha Dehaene
Talitha Dehaene — Freelance redacteur
Meer weten over: Schoolkind Boeken Boekentips
Laatste update: 10 september 2025
Deel deze pagina op:
Word lid!
Geniet van exclusieve voordelen zoals korting bij meer dan 2000 partners, inspiratie in het magazine De Bond en gratis sociaal-juridisch advies.
Lid worden
logo

Volg ons

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Jouw gezin

Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder

Ons aanbod

Kortingen
Activiteiten
Kinderoppasdienst
Inspiratie & advies
Tweedehandsbeurzen
In je buurt
Magazines & nieuwsbrieven
Vrijwilligers
Sociaal-juridisch advies
Persberichten
Wie zijn we
Veelgestelde vragen
Contacteer ons
Lid worden
Vacatures
logo
Baby
Peuter
Kleuter
Schoolkind
Tiener
Grootouder
Kortingen
Activiteiten
Kinderoppasdienst
Inspiratie & advies
Tweedehandsbeurzen
In je buurt
Magazines & nieuwsbrieven
Vrijwilligers
Sociaal-juridisch advies
Persberichten
Wie zijn we
Veelgestelde vragen
Contacteer ons
Lid worden
Vacatures
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Volg ons

© Gezinsbond  -  BTW BE0406605192  -  Cookie Policy  -  Privacy Policy  -  Disclaimer  -  Algemene voorwaarden